تأثیر مکمل های چربی سوز بر کاهش وزن ورزشکاران
تربيت بدني وعلوم ورزشي
سيد مرتضي ميرسليمي

واقعیت این است که مصرف مکمل های معروف به «چربی سوز » امروزه یکی از رایج ترین روشهایی است که گروه های مختلف جامعه از جمله ورزشکاران (به ویژه در رشته هایی که مسئله رده وزنی وجود دارد ) برای تغییر وضعیت ترکیب بدن خود به آن مبادرت می ورزند . مکمل ها ، موادی شبه دارویی هستند که غالباً ریشه در مواد غذایی و طبیعی دارند ولی معمولاً به شکل های دارویی یعنی قرص ، پودر ، کپسول ، شربت و حتی آدامس هم در بازار وجود دارند .
بررسی های علمی نشان می دهد که در بین انواع مکمل ها تعداد مکمل های چربی سوز موجود در بازار بیش از مواد دیگر است . تا کنون نزدیک به 400 فرآورده غذایی در این زمینه تولید شده است . نکته مهم این است که اقشار مختلف جامعه با هدف های متفاوتی به مصرف این مواد روی می آورند . افراد چاق برای رسیدن به وزن مطلوب خود مکمل ها را مصرف می کنند و بعضی از ورزشکاران مثلاً کشتی گیران برای رسیدن به وزنی که باید در آن رقابت کنند چنین می کنند .
همیشه کاهش چربی و کاهش وزن بدن مترادف هم نیستند .
این نکته مهمی است که در مورد همه روشهای «مصنوعی » صدق می کند . بعضی از روش ها بیشتر از هر دیگری از میزان آب بدن می کاهند . ضمن اینکه که معمولاً در مورد ایمنی این مواد تردیدهایی وجود دارد . چرا که واکنش های غیرمطلوبی در نتیجه مصرف بعضی از این مواد و داروهای دیگر دیده شده است .

نحوه عملکرد مکمل های چربی سوز
با نگاهی به ساز و کارپیشنهادی در مورد عملکرد مکمل های «چربی سوز » می توان آنها را به شکل زیر دسته بندی نمود :

الف . مکمل هایی که باعث افزایش میزان سوختن چربی های ذخیره شده در بدن می شوند .
مراحل مختلف مصرف چربی ها به عنوان یک سوخت به ترتیب زیر است :
به حرکت درآمدن چربی ها از بافت چربی به سوی خون
حمل شدن از جریان خون به عضله
جذب شدن و اتصال به پروتئین های خاص
فعال شدن اسید چرب در عضله
انتقال اسید چرب فعال شده به میتوکندری ها
بتااکسیداسیون
در بین این مراحل ، مرحله اول اهمیت بیشتری دارد چرا که جذب اسید چرب آزاد در عضله به غفلت آن در خون سرخرگی بستگی دارد . هرچه غلظت اسید چرب آزاد در خون بیشتر باشد میزان جذب آن در عضله بیشتر خواهد بود . بعضی از مکمل ها (مثل کارنیتین ) می توانند اسیدچرب بیشتری را راهی خون کنند و به این ترتیب اثراتی واقعاً چربی سوز داشته باشند .

ب. کاهش جذب چربی ها
در دستگاه گوارش ، چربی غذاها توسط لیپازها، فسفولیپیدهاو گلسترول استرازها، هضم می شوند . محل اصلی هضم چربی ها در دوازدهه (براثرعملکرد املاح صفراوی )است . موادی که از جذب و هضم چربی ها جلوگیری کنند (مثلاً چیتوزان) قاعدتاً باعث اتلاف چربی ها و کاهش سطح گلسترول خون می شوند . با این همه باید مراقب عوارض جانبی مثل ناراحتی های گوارشی ، اسهال ، و کاهش جذب ویتامین های محلول در چربی بود .

ج.کاهش و مهار اشتها
هیپوتالاموس مرکز عصبی تنظیم میزان میل به غذاها است . هسته های جانبی این مرکز به کنترل احساس گرسنگی می پردازند در حالی که هسته های شکمی و داخلی مسئول کنترل سیری هستند . بنابراین عوامل مؤثربر هیپوتالاموس می توانند به عنوان عامل ضد اشتها عمل کنند. سازندگان بعضی از مکمل های غذایی ادعا می کنند مواد تولیدی آنها می توانند سطح مواد میانجی را تغییر داده و برمیزان اشتها تأثیربگذارند .

احتیاط
مکمل های غذایی موادی استاندارد شده نیستند . بنابراین تضمینی در مورد قدرت و خلوص آنها وجود ندارد . به علت اینکه بعضی از سازندگان این مواد کنترل کیفیت اندکی برمحصولات خود دارند ممکن است مقادیر واقعی مکمل کمتر یا بیشتر ا زمقدار ادعا شده باشد .
مواد موجود در بعضی از مکمل ها می تواند خطرناک باشد .
اینکه ادعا می شود مواد سازنده یک مکمل «طبیعی» است همیشه به معنای ایمن بودن آن نیست .
از مکمل های تایید شده داخلی یا خارجی استفاده کنید (مثلاً ال کارنیتین ساخت داخل). کارخانه ایی که به شکایت ها یاپرسش های شما پاسخ ندهند کارخانه های معتبری نیستند .
شرکت های معتبر معمولاً پژوهش های با ارزشی در زمینه مکمل های خود اجرا می کنند .
بعضی از سازندگان مکمل ها معتقدند فرآورده آنان اثراتی مثل داروها دارد اما هیچگاه آزمایش های مشابهی بر روی این مکملها صورت نمی دهند . در مورد بعضی از مکملها عوارض و اثرات دارو تنها در یک دوره زمانی 6 هفته ای بررسی شده است .
کودکان نوجوانان زنان باردار و زنان شیرده باید تا حدامکان ا زمصرف مکمل ها پرهیز کنند .



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 11 فروردين 1390برچسب:تأثیر مکمل های چربی سوز بر کاهش وزن ورزشکاران,
ارسال توسط سيد مرتضي ميرسليمي

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 24
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 26
بازدید ماه : 136
بازدید کل : 292495
تعداد مطالب : 46
تعداد نظرات : 13
تعداد آنلاین : 1